1.Perkara : Sirih Junjung
Istilah sirih junjung dikaitkan dengan bentuk cara pertumbuhan asal sirih. Daunnya yang berbentuk hati berukur melebih setapak tangan, tumbuh menjalar bersulur mengikut tiang junjungan. Dalam acara adat isitiadat pula daunnya digubah dengan rekabentuk gunungan, datar di bawah dan menjulang ke puncak ,disusun di atas dulang ''paha" dan di junjung di atas kepala ketika membawanya ke ruang acara adat. Ia dikaitkan dengan kebiasan adat 'makan sirih' yang dilengkapi dengan, seulas pinang dan gambir, sepalit kapur + bunga cengkeh, tembakau dll. Adat menyusun atau menggubah sirih pula telah diterima sebagai sebahagian kelengkapan adat resam Melayu dalam upara perkahwinan terutama untuk masjlis persandingan. Daun sirih hanya lambang bila dimakan dianggap makin menyegarkan memberi 'semangat' - kesihatan batin kepada pemakannya. Maka dalam adat pembuka kata, sirih dijadikan tanda pembuka bicara atau untuk menyampaikan hajat hati kerana setiap tamu yang berkunjung ke rumah akan disuguh tepak atau puan sirih lalu dipantunkanlah ,
Makan nasi di atas dulang
Gulainya lazat ikat tenggiri
Makan sirih sekapur seorang
Sampai hajat hidangan kami
Mengunyah sirih sekapur sudah menjadi kebiasaan masyarakat Melayu terutama setelah selesai makan sebagai pemanis atau penyegar lidah malah dipercayai akan menceriakan wajah.
Tetapi makna sogohan sirih sudah mula tidak dimerngerikan maka dipantunkan,
Saya tak mahu pukul rebana
Dipukul dua setekan
Saya tak tahu sirih bermakna
Disogok sayapun makan
atau
Pinang certak pinang certi
Dihempas mari atas papan
Saya tak tahu kata mengerti
Sirih diberi saya makan.
Sirih sebagai lambang pembuka kata, sebagai wadah hiasan untuk upacara peminangan hinggalah di adat persandingan - sudah makin kehilangan makna lambang budaya. Atas kesedaran melestari keindahan adat resam Melayu, maka hiasan sirih junjung perlulah diperhalusi reka bentuk asasnya. Kenapa disusun meninggi tirus di puncak lalu di junjung di arak dari rumah pengantin lelaki ke rumah bakal pengantin perempuan. Begitu pula sirih junjung juga sudah sedia menunggu di depan pelaminan sebagai tanda menerima kunjungan rombongan pengantin lelaki.
2. Sirih Junjung - Pelestarian Adat Resam
Dalam rangka perasmian majlis adat warisan (Mac 2009) bahagian balai persembahan seni merangka program pameran dan pertandingan menyusun Sirih Junjung terbuka kepada semua perwakilan dari Sembilan Daerah Negeri Selangor (Hulu Selangor, Kuala Selangor, Sabak Bernam, Gombak,
Objektif :
1. Memulihara adat resam sebagai simbol keindahan adat.
2. Suguhan Sirih sebagai lambang pembuka bicara
3. Melestari reka bentuk warisan susun Sirih Junjung
4. Gubahan tanpa menolak ciri asas kelengkapan Sirih Junjung
5. Menerbitkan -penulisan hasil ciptaan warisan susun sirih
Panduan Persiapan Sirih Junjung
1. Daun Sirih
2. Kapur, pinang, gambir, tembakau, bunga cengkeh dsb
3. reka bentuk menegak - menjulang ke atas
4. Hiasan bunga alami Melayu
5. Di susun di atas dulang berkaki
6. Hiasan tambahan sesuai dengan amanat melestari warisan
Penilaian dilihat dari sudut:
1. Menampakkan pemikiran keindahan Melayu
2. Menampilkan hasil ciptaan asli sesuai dengan gubahan latar budaya setempat
3. Cara peragaan - menghidang dulang susun Sirih Junjung
4. Hiasan sampingan tanpa mengabaikan ciri warisan
5. Kreativi yang membina citra Melayu
Hasil petikan dari Seni RUPA ALAM MELAYU.blogspot.com
No comments:
Post a Comment